Inilah 10 Sifat Orang Ngapak yang Patut Dibanggakan

ngapak

Banyak stigma yang dilekatkan pada orang berbahasa ngapak. Ada yang menilai lucu, ndeso, atau bahkan katrok.

Stigma itu terkadang membuat penutur bahasa ngapak yang lahir dari lingkungan berbahasa ngapak justru meninggalkan bahasa leluhur itu. Mereka minder sehingga berupaya menutupi identitas kebahasaan itu.

Meski demikian, saat ini masih banyak anak muda yang tahu bahwa bahasa ngapak adalah keniscayaan sosial.  Mereka menganggap bahasa ngapak sebagai kekayaan tradisi yang unik. Tanpa canggung,mereka bicara ngapak, bahkan berkreativitas dengan bahasa ngapak.

Jauh lebih penting dari itu, bahasa ngapak ternyata memiliki nilai-nilai mulia. Bahasa ngapak menggambarkan 5 karakter mulia berikut ini.

1.    Orang Ngapak Cenderung Jujur

Bahasa ngapak adalah bahasa yang blakasuta atau apa adanya. Seseorang dengan bahasa ngapak tidak mudah berbasa-basi apalagi berbohong. Dia akan mengatakn sesuatu sesuai pikirannya meskipun itu terdengar kurang nyaman didengar orang lain.

Menurut peneliti Universitas Muhamamadiyah Purwokerto, cablaka atau blakasuta adalah karakter universal Banyumas. Memang ada karakter yang secara khusus menyangkut daerah-daerah tertentu yang dikenal sebagai pralambang yang termuat dalam Prim bon Sabda Amerta.

Bagi warga Banyumas misalnya, ada ungkapan bayem gatel tuwuh ing tegal, kebo gupak ing talunan untuk, Purwokerto, pandhan rangkep aneng jro paseban untuk Purbalingga, wedhung
sumlandhang untuk Cilacap, dan landhak mati aneng elenge untuk Banjarnegara.

2.    Kreatif

Ada banyak ungkapan dalam bahasa ngapak yang tidak ditemukan terjemahnnya dalam bahasa Indonesia maupun Inggris. Ini karena bahasa ngapak adalah bahasa yang sangat produktif. kata-kata dalam bentuk ngapak bisa dikreasikan dengan memanfaatkan unsure-unsur bunyi.

Di Banyumas dan sekitarnya, misalnya, ada kata “nyelakamin” dan “mbelekataket”. Di Banjarnegara ada ungkapan “kemlinthi”. Setiap penutur bahasa ngapak berhak dan punya kesempatan menciptakan ungkapan sendiri yang unik sesuai perasaannya.

3.    Spontan

Saat bicara bahasa ngapak, seseorang punya kecenderungan spontan. Penutur bahasa ngapak berupaya melahirkan kata-kata yang sederhana sesuai yang sedang dipikirkannya. Orang-orang ngapak agak abai pada kerapian gramatikal. Sifat ini berkaitan dengan sikap  hidup orang ngapak yang egaliter.

4.    Bersahaja

Jika bahasa Jawa keraton diciptakan priayi untuk mengukuhkan kelas sosial mereka yang tinggi, bahasa ngapak diciptakan oleh masyarakat agraris yang sederhana. Maka ungkapan-ungkapan dalam bahasa ngapak pun menggambarkan sikap hidup warganya yang sederhana.

Orang ngapak di Banyumas dan sekitarnya merefleksikan kepribadian dirinya pada tokoh Bawor. Dalam pewayangan, tokoh ini dikenal tokoh kelas bawah, merakyat, tidak terlalu pandan namun jujur.

5.    Egaliter

Dalam persepsi masyarakat Banyumas, tidak ada kelas sosial yang terlalu hierarkis antara yang ningrat dengan yang rakyat biasa. Sebaliknya, mereka menghendaki terwujudnya masyarakat egaliter yang setara. Oleh karena itu, orang Banyumas terbiasa memperlakukan orang lain sebagai mitra. Kepada atasaan mereka tidak bisa munduk-munduk. Kepada bawahan mereka tidak dapat semena-mena.

Sikap seperti ini bisa tampak ketika dua orang ngapak bicara. Meski mereka berasal dari kelas sosial berbeda (di kantor), mereka bisa segera akrab. Sangking akrabnya, bahasa yang mereka gunakan adalah bahasa yang semblothongan.

6.    Tegas, Berani Melawan

Bahasa Jawa ngapak dengan vocal “a” adalah bentuk bahasa Jawa kuna. Ketika Kerajaan Mataram memperbarui mengganti vocal “a” menjadi “o”, warga ngapak bertahan untuk menggunakan “a”.

Keputusan Mataram merupakan keputusan politik yang berorientasi pada penaklukan secara kultural. Hal itu disadari oleh penutur bahasa ngapak di Banyumas dan sekitarnya. Mereka berupaya melawan dengan tetap mempertahankan vocal “a”.

Sikap berani melawan memang jadi kekhasan warga Banyumas. Dalam Babad Banyumas, sikap semacam itu tergambar dalam sosok Banyak Thole yang berani melawan Demak, dan Kamandaka.

7.    Humoris

Dulu ada grup lawak bernama Peang Penjol yang membanyol dengan bahasa ngapak. Grup ini bisa memberdayakan bahasa ngapak menjadi bahas yang ekspresif dan humoris.

Cara yang sama pernah digunakan oleh Curanmor (Curahan Perasaan dan Humor) yang disiarkan melalui sebuah radio. Baik Peang Penjol maupun Curanmor telah memikat penyuka lawakan, bukan hanya di Jawa Tengah saja, melainkan ke seluruh Indonesia.

8.    Dekat dengan Alam

Ada ungkapan, orang Banyumas sebagai Adoh ratu cedhak watu. Itu artinya, orang Banyumas adalah orang yang jauh dari penguasa namun dekat dengan alam.

Ungkapan ini ada benarnya. Sebab, mayoritas penduduk Banyumas di lembah Sungai Serayu memang menekuni profesi sebagai petani. Dalam keseharian, mereka dekat dengan sungai, sawah, pepohonan, rerpumputan, bahkan hutan.

Sikap hidup ini membuat bahasa ngapak memiliki kosakata yang sangat beragam untuk menggambarkan kondisi alam. Dalam bahasa Banyumas dikenal nama-nama benda alam, tumbuhan, dan hewan sampai jenis yang sangat spesifik.

9.    Romantis

Karena pada dasarnya dekat dengan alam, orang berbahasa ngapak cenderung menyukai keindahan dan kerahmonisan. Dalam hubungan antarjenis, sifat itu membuat orang berbahasa ngapak menjadi pribadi yang romantic.

Memang sih, orang ngapak tidak pandai membuat sayir seperti masyarakat Melayu. Namun, orang-orang ngapak adalah orang yang tahu bagaimana harus memperlakukan kekasihnya dengan baik. Serius!

10.    Religius

Bahasa Banyumas kini telah digunakan sebagai salah satu terjemahan bahasa Al-Quran. Sastrawan Ahmad Tohari mempelopori proyek penerjemahan Al-Quran ke bahasa Banyumas.

Ini menunjukkan bahwa bahasa Banyumas memiliki kapasitas untuk menggambarkan ungkapan-ungkapan keagamaan.

Facebook Comments

55 Comments

  1. arisetya

    January 12, 2015 at 12:53 pm

    nyong ya setuju… semoga
    bahasa ngapak tetep abadi.. selawase

  2. Darwin Ahmad

    January 13, 2015 at 1:30 am

    setuju pancen bener kue aku salut lah kr pak ahmad tohari maju terus ngapakers

  3. anggun werdiningsih

    January 14, 2015 at 5:15 am

    Enyong ra isin nek ngomong ngapak, banggalah pokoke. Ora ngapak ora kepenak

  4. ARfA

    January 14, 2015 at 2:19 pm

    sing isin ngomong ngapak dupak bae, wong nyatane bahasane dewek, ora usah pada isin”, daripada ngomong bahasa indonesiahan tapi medok… lucu tur wagu…

    • Suhanto

      December 17, 2016 at 7:18 am

      Sing isin ngomong ngapak aja didhupak wong lagi kelenger sheweke..Y cukup dielingna bae lah…he..he..he..

  5. dyah ayu

    January 14, 2015 at 3:30 pm

    Sipsss (y)
    Ora ngapak ora kepenak, ora ngapak dupak 😀

  6. Tarsiwan

    January 15, 2015 at 1:42 am

    Inyong lewih pinak ngapak. Bener dadi cepet akrab ro kaca.

  7. fndy Vy

    January 15, 2015 at 2:32 am

    bener kue wa :v :v

  8. kris

    January 15, 2015 at 9:27 am

    Salam ngapak…
    nyong baen seng udu wong ngapak bisa ngomong ngapak… yakinlah sumpah

  9. ciproet

    January 15, 2015 at 5:09 pm

    kwe ning nomer siji deneng langka BUMIAYU karo TEGAL.. sing bener bae rah gawe pribasa… nyong ora pada danggep apa pibe? raimu. heran

  10. faiiez riiezqi

    January 15, 2015 at 8:01 pm

    Enyong stuju bnget lah.. nyg oraa isin ngmong ngapak.. ora ngapak yaa ora kpenak

  11. Rozy

    January 15, 2015 at 11:19 pm

    Yakin gologokin, nyong seneng dablongan nganggo basa ngapak.
    Tiliki bae nang grup FB Guyon Banyumasan lan Aku Cinta Kebumen.
    Kabeh postingane basa ngapak, ora ngapak dibusek.

  12. Asman

    January 16, 2015 at 6:05 am

    ora ngapak ora kepenak,.

  13. Cangkir Kertas

    January 18, 2015 at 5:54 am

    Ora ngapak ora kepenak. A yaa diwaca A bae…mbok kepenak. Genah-genah A diwacaa??…wis lah ora kepenak. 😀

  14. ami purwandari

    January 20, 2015 at 5:40 am

    ya cocok marecok utawane jos gandos..inyong ora mung setuju ning bangeting cocok/setuju. ora perlu isin ora perlu gengsi anane basa banyumas bisa lestari ya merga dewek pada nguri-uri/nglestarikna basa banyumas kuwe sing carane ya ngomonga nganggo basa banyumas/ngapak neng panggonan ngendi bae.. nek udu dewek sapa maning? iya ora bapake, mboke, kakine, ninine, lilike, kakange, mbekayune..pada setuju ora rikane?

  15. niken

    January 20, 2015 at 11:26 pm

    emange sing ngapak Banyumas, purbalingga, banajarnegara karo cilacap tok?? daerah liyane ora disebut kaya pemalang, tegal,bumiayu,kebumen lan sekitare. Sentimen apa kepriwe kiye lah?

    • TrioADT

      June 19, 2015 at 12:38 pm

      Kalem yu plat R sebagian plat G & plat AA tetep ngapak

  16. edi

    January 21, 2015 at 1:27 pm

    deneng gombong, kebumen, wonosobo ora disebut ya?

  17. Samiri Sutrisno

    January 21, 2015 at 1:33 pm

    Inyong setuji banget kwe, inyong ndue batir bocah cilacap ketemu mranto neng kalbar. Ora gelem nganggo basa ngapak malah nganggo basa wetanan dadine wagu lan lucu. Sedulur bada ora usah bada isin nganggo basane dewek, mayuh bada di lestarikna. Bravo ngapak

  18. Ilman Yorke

    January 22, 2015 at 5:45 am

    @Ciproet : Tegal kro Brebes (Bumiayu) duwe Sub-Dialek dewek wa.. melune Dialek Pesisir Utara (Pantura) tp negin trpengaruh Banyumasan.. Logat karo kosakatane antara Sub-dialek Tegal kro Banyumas akeh sng sejen..

  19. Ilman Yorke

    January 22, 2015 at 7:04 am

    @Niken.. Asline wong Tegal tah ora gelem diarani wong ngapak.. Tp medok yu..

    • arjuna ireng

      September 23, 2016 at 8:30 am

      jare sapa,nok

  20. Yudith

    January 22, 2015 at 11:32 am

    “Ora Ngapak Ora Kepenak” pokoke lah 🙂

  21. iman law

    January 26, 2015 at 3:51 pm

    Sing ngrumangsa balung karo getihe mambu kethek…….. pada mendhek ngeneh guyon maton nambah sedulur ora usah isin lan pekewuh nggango basa ngapak………..

  22. Resti Setya Asih

    February 4, 2015 at 8:49 am

    haha genah iya akeh benere kue .. siplah

  23. banyak

    February 23, 2015 at 3:49 pm

    hidup bumi penginyongan!!!!

  24. alkahf

    May 11, 2015 at 2:27 pm

    nyong be setujuuu banget,, pokoke ngapak ya teteep ngapak!! ora isin2an blas

  25. panjul

    June 19, 2015 at 8:19 am

    Salam ngapaker.. Inyong sekang purbalingga.. Pokoke pesene nyong, aja isin dadi wong ngapak.. lestarikan basa ngapak,, kancaku kabeh malah pada kegawa ngapak kaya nyong, soale nyong ra tau isin ngomong cemlang cemlong nganggo bahasa kelahiran alias basa ngapak..

  26. Awan

    June 19, 2015 at 11:48 am

    Cocote inyong ngapak wakakakakakak

  27. muzta maun

    June 19, 2015 at 12:19 pm

    bener .aja isin ngomong karo logat ngapak. nek ora dwek sing melestarikan,sapa maning. ora ketang setitik.
    #ora ngapak ora enjoy lah .

  28. TrioADT

    June 19, 2015 at 12:36 pm

    Wong ayu ngomong ngapak tambah moblong2 ayune, #Serius

    • slamet riyadi

      September 7, 2016 at 4:42 am

      bagaimana kalo kita usulkan bahasa ngapak jadi bahasa nasional,lucu kali ya,ntar ada presiden ngomong ngapak. hhahahhhaahhahha,

      • arjuna ireng

        September 23, 2016 at 8:28 am

        setuju,mengapak-kan masyarakat dan memasyarkatkan ngapak,hahahahaahahahah

  29. darsan mio

    June 19, 2015 at 4:06 pm

    gole mblekataket mbok mantepe pol gole ngming A dadi o sing song nek ora ngawa logat ngapak
    slam ngapak sekang inyong purbalingga
    lestarikan bumi penginyongan

  30. amor dik petik

    June 19, 2015 at 5:27 pm

    Lek ora ngapak tek dupak

  31. yono

    June 21, 2015 at 7:00 am

    Bersatu kita kompak, berkata kita ngapak!

  32. anif

    June 21, 2015 at 1:00 pm

    Nyong seneng dadi wong ngapak,nyong seneng ngomong ngapak.

    Salam kompak salam ngapak.

  33. Maz Bukhory

    June 22, 2015 at 6:54 am

    Kpriwe kye lah bhasa ngapake iny0ng wis kecampur2
    tapi sing asli 0ra kelalen
    salam CAH PBG

  34. kucrut

    September 16, 2015 at 6:40 am

    sing pada neng perantauan angger ketemu ora nganggo bahasa ngapak….dupak

  35. ndunks

    September 17, 2015 at 4:38 pm

    Ya pada nyong ya wong banyumas kye.. njaluk tulung sisan kye lagi ana penelitian tentang keaman akun. aq njaluk wektune 3 menit ya sedulur nggo ngisi 10 pertanyaan kiye: http://goo.gl/forms/WrtzrQRmrF
    sapa bae ulih ngisi pokoke.. maturnuwun lur..

  36. pendul

    September 17, 2015 at 5:50 pm

    coteh hahahaha

  37. mbah jenggot

    September 18, 2015 at 1:45 pm

    joz pokoke sepisan ngapak tetep ngapak……..

  38. wanto

    September 25, 2015 at 1:45 pm

    Sumpah, nyong ngakak ndeleng komen komenane koe koe pada kang:D nyong wong cilacap,

  39. maulana

    October 8, 2015 at 8:23 am

    PRE order Kaos Khas Ngapak
    Pre Order Sampai Tanggal 6 November 2015
    Pengiriman tanggal 8 November 2015
    Pelunasan sebelum tanggal 8 November 2015
    Pengiriman melalui JNE
    1Kg pengiriman muat sekitar 2-3 baju
    Harga :
    1.Desain brebesnesia hitam : Rp.85.000*
    2.Desain Ngapak hitam/putih: Rp.80.000*
    DP Rp.45.000
    Untuk lengan panjang tambah Rp.5.000
    Untuk ukuran XXL tambah Rp.5.000
    *GRATIS Stiker BREBESNESIA
    *Minimal pembelian dua dapat potongan harga
    *Harga belum termasuk ongkos kirim
    Keterangan :
    Bahan menggunakan cotton
    Sablon Rubber
    Tersedia Ukuran S,M,L,XL
    Size chart :
    S = 45 x 66
    M = 48 x 68
    L = 50 x 70
    XL = 53 x 72
    XXL = 57 x 74
    Pemesan hubungi :
    No hp : 087830003499
    PIN : 56BC5D0F
    Twitter : @ Brebesnesia_27
    Instagram : Brebesnesia
    Fanspage facebook : Brebesnesia
    Untuk daerah Yogyakarta bisa pesan melalui:
    No hp : 087837156957 (Firdaus)
    PIN BB : 56F200BE
    Untuk daerah Semarang bisa melalui :
    1.No hp : 085727707878 (Adit-UNDIP) PIN BB : 53E041A6
    2. No hp : 087749957895 (Guntur) PIN BB : 7D168EB2
    3.No hp : 085742099598 (imam) PIN BB : 58106FF5
    Untuk daerah Brebes-Tegal bisa pesan melalui :
    No hp : 089698992802 (Fakih)
    PIN BB: 7CD08443
    http://www.brebesnesia.blogspot.com
    ‪#‎ngapak‬ ‪#‎semarang‬ ‪#‎brebes‬ ‪#‎kaos‬ ‪#‎murah‬ ‪#‎khasbrebes‬ ‪#‎banyumas‬ ‪#‎purwokerto‬ ‪#‎jogja‬ ‪#‎tegal‬ ‪#‎jakarta‬ ‪#‎malaysia‬ ‪#‎singapura‬ ‪#‎original‬ ‪#‎kaoskhas‬ ‪#‎oleholehbrebes‬ ‪#‎slawu‬ ‪#‎bumiayu‬ ‪#‎explorebrebes‬ ‪#‎exploretegal‬

  40. bagus

    March 22, 2016 at 10:23 pm

    kelingan ora karo jaman mien ,ger wengi dolanane kaleng isine kayu ,bamba.. sogi wiji mlinjo.. ubeng ubeng na. .nek ora budin.. mbedul nggone tanggane ..nggone kaki rasiwan.. sing wonng tandurane isine mukur kaya kue bae ket mien..ora ganti ganti koh..
    siki wis gede dolane meng ndipo.. ngerti ora ,sing ngerti ya ngapake berarti buket !! ora rasis… nyong ngomong bahasa ngendi bae.sengaja tek campur nada ngapak men keton ana guriehhhhhh..m

    • bayu

      April 5, 2016 at 12:50 am

      owang awing kuwe jenenge Kang..

  41. umiatun

    April 4, 2016 at 5:02 pm

    Haha nyong ya senenge ngomong ngapak. Mbuh nang Jakarta , nang luar jawa nek ketemu karo kancane ya tetep ngapak. Nganti ana sing ngaru aruih, ya bodo amat.. Ora ngapak ora kepenak mbok ?

  42. Siti mahmudah

    April 5, 2016 at 3:36 am

    Cetujuuu… nek nganggo basa ngapak rasane marem koh 😀

  43. iskak

    April 5, 2016 at 6:04 pm

    Kenangapa jaman siki langka jenengan bocah kaya rasiwen,sanem,turkiem,winem lan liyane sing pancen asli jenengan wong ngapak…

  44. Miswan

    June 5, 2016 at 3:10 am

    Yakin anake kaki ramin nek ora ngapak rasane kurang mlekawir nang untu wa ?

  45. Widodo

    July 22, 2016 at 2:44 pm

    Sing ngrasa ngapak berarti kesebut,ora usah kebagi kabupaten a-b-c seteruse

  46. risky

    August 25, 2016 at 3:23 am

    Nice artikel, anda i hope you more write articel.
    penulis ngapak

  47. slamet riyadi

    September 23, 2016 at 8:19 am

    wong tegal emang tegel-tegel,becanda aku ya ORTEGA,ngapak akan menjadi bahasa yang melegenda.

    • arjuna ireng

      September 23, 2016 at 8:25 am

      mukur bahasa ngapak sing bisa gawe wong terkenal,hahaha bahasa legendaris,

  48. atin

    October 15, 2016 at 1:04 pm

    pan primen maning arane wong ngapak dapak-apakena ya tetep bae ngapak.. pan gon ngomong er-i nan inggrisan tetep bae logate medok ngapak..
    jarene wareeeng nemen angger wong tegal lagi kandah2an ndaranine lagi tukaran hahaah ?

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *